Pressmeddelande om organisationsförändring
Publicerad: 2022-07-21
Klubben
Robert Lif lämnar tjänsten som Klubbchef/VD efter tre år på posten. Processen att hitta en efterträdare har påbörjats och som tillförordnad Klubbchef/VD tillträder Almtuna profilen Thomas Helander. Förhoppningen är att en ny klubbchef/VD skall vara på plats under hösten.

Den nytillträdda styrelsen har tidigare kommunicerat en målsättning om förnyelse och förändring med målet är att skapa en klubb med en sund och stabil ekonomi, vilket är en förutsättning för att bedriva en bra elit- och barn/ungdomsverksamhet genom kunniga och engagerade ledare.

Som en del av det arbetet har styrelsen nu utsett Thomas Helander som VD/Klubbchef fram till årsskiftet. Thomas har tidigare haft ett stort engagemang i klubben med 9 A-lagsäsonger under 80-talet, men även som styrelseledamot och klubbchef. Till det har han bl.a. varit konsult och styrelsemedlem i Hockeyallsvenskan AB. Som Civilekonom har han en bred ekonomisk erfarenhet och kunskap. Han har också under många år bedrivit konsultverksamhet inom redovisning och ekonomi.

Kortsiktigt är hans viktigaste uppgift att stabilisera ekonomin och förbättra systemen för intern kostnadskontroll och budgetuppföljning. Utöver det behöver klubben skapa nya inkomster och öka sponsorintäkterna, vilket den nya VD/Klubbchefen kommer att ansvara för tillsammans med sälj och marknadsorganisationen.

Thomas Helander tillträder den 8 augusti.

- Med en stark sportslig organisation och en förnyad licens i Hockeyallsvenskan var tidpunkten rätt att ta nästa steg i vårt förnyelsearbete, säger Vice Ordförande Ulf Rosén och fortsätter:
- Robert har gjort ett fantastiskt arbete under åren, inte minst tagit klubben igenom en pandemi, men vi menar att det behövs en organisationsförändring för att skapa ett förtroende för vår satsning.

- När jag tillträdde för 3 år sedan så var vi för tillfälligt klara för spel i division 1 för att samma sommar få tillbaka vår plats i Hockeyallsvenskan efter Panterns konkurs, därefter följde tre säsongen starkt påverkade av pandemin. Det har varit en mycket krävande och utmanande resa och förhoppningsvis är vi nu ute på andra sidan och kan i stället fokusera på tillväxt. Så för mig är det en bra tidpunkt att lämna mitt uppdrag, då det också är en bra tidpunkt för mig personligen, säger Robert Lif som nu lämnar posten som VD/Klubbchef

- Det känns väldigt inspirerande att komma tillbaka då det verkligen ser ut att finnas förutsättningar för att göra något bra för och med klubben. Min långa erfarenhet från både hockeyvärlden samt inom de områden som verkligen behöver styras upp inom föreningen, tror jag kommer väl till pass under en begränsad tidsperiod, säger Thomas Helander och fortsätter:
- Almtuna har sedan 45 år alltid betytt mycket för mig, därför har jag, liksom många andra, lidit under de senaste åren när vi sett hur föreningen inte fungerat optimalt. Min ambition nu är att göra ett rejält omtag och ta tag i de akuta brister som finns på väsentliga områden. Jag hoppas att även efter denna period aktivt kunna bidra till att vi får en ishockey i Uppsala som alla kan vara stolta över.

Processen med att hitta en efterträdare har påbörjats och vi hoppas kunna presentera en ny klubbchef/VD någon gång under hösten.

Robert Lif kommer under de närmaste månaderna finns tillgänglig för överlämning och avslutande av vissa arbetsuppgifter.

Styrelsen vill rikta ett stort tack Till Robert för alla fina insatser och önska honom lycka till i sin fortsatt yrkeskarriär!

Med vänliga hälsningar,

För vidare kommentarer kontakta gärna:

Petteri Olsén Ordförande 0735 22 22 12
Ulf Rosén Vice Ordförande 0706 86 29 16